Pekka Valkola, Pohjois-Suomen Toimitilat Oy:n yrittäjä, on toiminut koko ikänsä erilaisissa asiakaspalvelu- ja myyntitehtävissä. Yrittäjähenkisyys on hänellä verissä ja hän hyppäsikin työelämään suoraan koulun penkiltä jo nuorena poikana. Vuosien varrella hänestä on kuoriutunut kokenut myyntityön ammattilainen, jonka toimintaa ohjaavat positiivisuus, realistisuus ja luottamus.  

– Toimitilavälityksen parissa aloitin kuusi vuotta sitten Realiassa. Sitä ennen olin työskennellyt asuntovälityksen puolella Huoneistokeskuksessa, jolloin suoritin myös LKV-tutkinnon. Välitystoimintaa olen siis tehnyt kokonaisuudessaan noin kymmenen vuotta.

Realia kuitenkin lopetti toimitilatoiminnan Oulussa ja Pohjois-Suomessa kaksi vuotta sitten. Päätös yrittäjäksi siirtymisestä sen yhteydessä oli Pekalle helppo.

– Ehdin niiden neljän Realiassa vietetyn vuoden aikana päästä todella hyvin sisälle toimitilatoimintaan ja saada vakiintuneen asiakaspohjan. Minun oli siinä kohtaa helppo tehdä päätös alkaa yrittäjäksi, sillä yrittäjyys on minulla verissä. Tämä oli minulle luonnollinen polku.

Luottamus on Pekalle kaiken a ja o

Luottamus yritystoimintaan ja siihen, että se kantaa, oli siis alusta asti hyvällä pohjalla. Luottamus onkin Pekalle tärkeä arvo myös hänen omassa työskentelyssään ja yrityksen toiminnassa kokonaisuudessaan.

– Luottamus on ihan ykkösasia, se on kaikki kaikessa! Asiakasta kohtaan pitää olla lojaali ja asiat pitää tehdä oikein ja lain mukaan. Työssä ei saa tehdä virheitä, kaiken pitää mennä oikein. Tyytyväinen asiakas on minulle kaiken a ja o.

Ja tämä näkyy: Asiakaspohja on pysynyt hyvänä ja asiakkaat tyytyväisinä.

– Yksi toimeksiantaja kertoi minulle äskettäin, että ”olen kuullut, että sinä olet paras ja äkäisin”, Pekka naurahtaa.

”Äkäisin” tarkoittanee tässä yhteydessä ajankäytön hallintaa ja nopeutta toiminnassa. Aggressiivinen, tuputtava myynti toimeksiantajaan päin ei kuulu Pekan luonteeseen.

– Myyjänä olen enemmänkin kuunteleva. Parhaiten minua kuvaa sanapari ”positiivinen realisti”. Jalat pysyvät minulla maassa enkä lupaa liikoja myyntipuheissa. Realismi tulee kokemuksen kautta ja positiivisuus kuuluu perusluonteeseeni. Asiakkaalle päin tämä näkyy esimerkiksi niin, että en lupaa sellaista, mitä en voi pitää.

– Välitystoiminnassa pidän tärkeänä sitä, että aidosti perehdyn välityksessäni olevaan kohteeseen. Välitysprosessi sujuu kanssani mutkattomasti ja vaivattomasti. Arvostan sitä, että asiakkaan kanssa on avoin keskusteluyhteys ja avoin ilmapiiri. Se on tosi hyvä lähtökohta ja avoin tie johtaa myös antoisaan lopputulokseen, hän jatkaa.

Tulevaisuus näyttää valoisalta

PS-Toimitilat täyttää pian kaksi vuotta. Yksi osa siitä on kulunut koronan kourissa. Koronatilanteesta huolimatta yrityksellä menee hyvin ja tämänhetkiset tunnelmat ovat hyvät.

– Viime vuosi oli koronatilanteesta huolimatta äärimmäisen hyvä. Asiakkaita riitti, ja vuokrauksia ja etenkin kauppoja tuli tehtyä paljon, Pekka kertoo tyytyväisenä.

Toiminta onkin painottunut viime aikoina etenkin liiketilojen, tuotantotilojen ja hallien myyntiin. Pekka uskoo, että koronatilanteen tasaannuttua rokotusten myötä toimistotilojen kysynnässä näkyy avautumista. Samalla myös tapa työskennellä etänä tasaantuu ja vakiintuu.

– Toimistomarkkinoilla on nyt patoutunutta kysyntää. Uskon, että koronan jälkeen etätyö tulee olemaan vakiintunut tapa työskennellä ja oma arvioni on, että sen osuus tulee olemaan noin 20–30 prosentin luokkaa. Sen myötä yrityksiin tulee paineita järkeistää tiloja. Se on samalla liiketoiminnan tehostamista: kiinteitä kuluja pienennetään ja siihen on monella nyt tarvetta. Oulussa toimistotilaa ja liiketilaa on ollut keskimääräistä vähemmän vapaana. Tämä vapautuva tila tuo liikehdintää markkinoille, hän avaa.

– PS-Toimitilojen tulevaisuus on hyvin positiivinen. Markkinassa on mukavasti tilaa ja kilpailua on sopivasti, hän päättää luottavaisena.

Tarvitsetko apua toimitilojen suhteen? Ota yhteyttä! 

Pekka Valkola, pekka.valkola@pstoimitilat.fi tai p. 044 311 0555.